Založ si blog

Je zdravá strava naozaj kľúčom k zdraviu?

Úmyslom nasledujúcich riadkov nie je v žiadnom prípade nikoho edukovať. Len sa chcem podeliť o moje vlastné skúsenosti a z veľkej časti aj o poznatky, ktoré som nadobudol od mne blízkych ľudí na mojej ceste životom.

Dnes je veľmi trendy- zdravé, alebo ak chcete racionálne stravovanie. Nákup kvalitných bio potravín, rozličných ekologických produktov je v posledných rokoch vyhľadávaná vec, často aj predmetom diskusie v neskutočne širokom spektre názorov.

Sám som sa na konci 90 tych rokov stal nadšencom zdravej stravy, na čas som vylúčil z jedálneho lístku mäso, preferoval drahšie, kvalitnejšie potraviny, najčastejšie v bio kvalite. Dnes viem, že v tom období môjho života bol dôvod k takémuto spôsobu života jediný- strach z chorôb, strach zo smrti, rakoviny a pod. Nebolo to zďaleka to, čo som prezentoval pred známymi a kamarátmi,  teda, že mám enviromentálny prístup k životu, nechcem aby niekto zabíjal zvieratá, ide mi o udržateľnosť planéty atď. Mal som perfektne naučené frázy, ktorými som „ohuroval“ okolie. Teraz odo mňa nečakajte, že Vám poviem, že to tak nie je a tí ľudia , ktorí sú vegetariáni sú blbci. Vôbec si to nemyslím a ani to tak nie je! Ja len píšem môj osobný dôvod prechodu od rezňov k sójovým klíčkom.

Z môjho pohľadu je racionálna strava ,čím menej „obohatená“ éčkami, stabilizátormi a umelými farbivami, určite najsprávnejšia cesta pre každého z nás. Ja len hľadám neustále v živote balance-teda rovnováhu. A to platí, myslím si, aj v stravovaní. Môžete z môjho pohľadu žiť vo švajčiarskych alpách, piť len evian vodu a jesť vyberané bio potraviny, ale keď nie ste v poriadku, resp.v pohode mentálne, ale „kujete pikle“ robíte zlobu, hoci  len v myšlienkach, ste negatívny, či nebodaj agresívny a majetnícky , tak Vám k trvale dobrému zdraviu nepomôže ani chlorela, ani pohanka ani tofu, jednoducho nič. Tak to proste nefunguje! Určite ste počuli, možno aj zažili starých ,večne „vysmiatych“, často jednoduchých ľudí, ktorí sa dožívajú vysokého veku. Títo ľudia z mojich pozorovaní často potraviny vôbec neriešia. Rozprával som sa s ľuďmi, ktorí sa niekde na východoslovenskej dedine  dožívajú stovky v dobrom zdraví, ale na ich tanieri nechýbajú „zabíjačkové špeciality, slaninka a iné „delikatesy“. Títo ľudia sú však spravidla menej vystavovaní stresu, majú dostatok pohybu, ich život často sprevádza humor a najmä nezaťažená myseľ.  Je z môjho pohľadu podstatne dôležitejšie mať čistú myseľ, koncentrovanú výhradne na prítomnosť a celkom vytesniť obavy z budúcnosti, prehnané plánovanie, alebo naopak „vŕtanie sa“ v nezmeniteľnej minulosti, ako akákoľvek zdravá potrava na tanieri! Viete, moje presvedčenie je , že keď mi moja stará mama s láskou v nedeľu upiekla lekvárové šišky, ktoré stopercentne neboli posypané trstinovým fairtrade bio cukrom, ani robené na bio oleji, ba dokonca ani ten lekvár nebol kúpený v eko predajni, ale bol z jej vlastnej slivky na záhrade, tak ani šišky samotné a už vôbec nie ten samotný akt, ten pocit, keď sedíte tej milovanej osobe na kolenách v záhrade v nedeľu popoludní niekedy v roku 1974, a z úst Vám vyteká lekvár, jednoducho to Vám nikdy nemôže škodiť. Nemôžem ísť s týmito úvahami na odbornú debatu, lebo tam Vám vedecky a mikrobiologicky určia, že ste v jednej šiške zjedol toľko a toľko kalórii, cholesterol stúpa a nezabudnite že cukor je jed….Všetko je to len uhol pohľadu.

Strava je dôležitá, veľmi dôležitá. Je super, ak sa dokážete stravovať racionálne, ak netrpíte obezitou, dáva mi naprostý zmysel, že je prospešné, keď je na tanieri denne veľa zeleniny, keď si dáte ovocie radšej ako  keksík. Je isto múdre keď sa človek naje do polo sýta a nie tak, že ho musia so žeriavom dvihnúť od nedeľného obedu. Ale tak ako v žiadnej oblasti, ani v stravovacích návykoch nie je v poriadku lipnutie, fanatizmus a prehnaná úzkostlivosť.

Jednoducho všetky tie strachy a predsudky pri jedení „pustite“ a vychutnajte si každučké sústo v bdelosti=bez mobilu, tabletu, novín prípadne televízneho ovládaču v ruke.

Dobrú chuť:)

Lipnutie

14.12.2022

Lipnutie je vždy a v každej situácii negatívne. Časté býva lipnutie v partnerskom zväzku. Aj keď majú partneri medzi sebou láskou naplnený harmonicky vzťah, lipnutie ho môže len narušiť, v horšom prípade celkom zničiť. V prípade, keď sa partneri rozídu, pretože láska vyprchala a jeden z partnerov naďalej lipne na bývalom partnerovi, ide o silne patologicky jav. [...]

Tuzex

20.09.2022

Detstvo aj dospievanie som prežil v obci v bezprostrednej blízkosti nášho hlavného mesta. V tom období, na prelome sedemdesiatych o osemdesiatych rokov minulého storočia, bol u nás v krajine akútny nedostatok určitého druhu tovaru. Dalo by sa vlastne povedať, že všetkého tovaru. Optikou mladého chalana sa to prejavilo najmä v móde, teda v obliekaní a samozrejme [...]

Nole

09.01.2022

Myslím, že už od roku 2008 chodím s celou rodinou za dvojicou ľudí, manželmi, ktorí žijú v chalúpke v hlbokom lese nad Terchovou. Tí ľudia sa rozhodli, žiť mimo civilizácie bez elektriny a wifi, ale to nie je v tomto príbehu teraz podstatné. Postupne týchto manželov objavili stovky pútnikov, alebo ak chcete hľadačov zo Slovenska aj Čiech. Nikomu nevadia so svojim [...]

Jaroslav Haščák

V kauze Gorila opäť obvinili Haščáka a ďalšie osoby

19.03.2024 09:36, aktualizované: 09:45

Ide o trestné činy založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny či korupčné trestné činy.

Kurimany, zrútený most

Nemeckú statičku Sabine H. uznal súd za nevinnú v kauze spadnutého mosta na Spiši

19.03.2024 09:24

Tragédia si v novembri 2011 vyžiadala štyri ľudské obete a ďalších zranených.

Štefan Harabin, ta3

VIDEO: Prezidentský kandidát Štefan Harabin. Rusko nepovažuje za agresora, chce neutralitu Slovenska

19.03.2024 07:00

O post prezidenta Slovenskej republiky vo voľbách v roku 2024 sa uchádza 10 ľudí.

vojna na Ukrajine

ONLINE: Michel: Aby bol v Európe mier, musí sa pripraviť na vojnu. Volá po vojnovej ekonomike

19.03.2024 06:15, aktualizované: 09:39

Ak nebude reakcia EÚ správna a neposkytne Ukrajine dostatočnú podporu, aby zastavila Rusko, budeme ďalší na rade, tvrdí šéf Európskej rady Michel.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 39
Celková čítanosť: 182406x
Priemerná čítanosť článkov: 4677x

Autor blogu

Kategórie