Založ si blog

BRATISLAVA

V Bratislave som sa narodil a aj keď som detstvo prežil v obci sedem kilometrov od BA, tak všetko podstatné vrátane práce, úradov, obchodov aj zábavy sme nachádzali v BA. Nuž a od 14tich tu 32 rokov nepretržite žijem, tak trochu snáď Bratislavčan som.

Idem písať niekoľko postrehov, ktoré som si uvedomil, až keď som sám začal veľa cestovať po svete. Veľa mi povedali názory mojich pracovných kolegov, ktorí do BA prišli zo svojich domovských krajín- v ich prípade ide o Švédsko a Veľkú Britániu. Dosť času som trávil vysvetľovaním, že Bratislava nie je celé Slovensko! My vieme, že to je dôležité, lebo azda na 1.miesto môžem pokojne uviesť- regionálne rozdiely- v našom prípade BA a zvyšok Slovenska. Ten rozdiel je totiž dramatický. Osobne ho vnímam negatívne, najskôr to bude tým priepastným rozdielom. Nie je to asi v poriadku, keď v BA ľudia zarábajú priemerne cca tisícku a vo Svidníku alebo na Orave v Tvrdošíne 350.

Regionálne rozdiely sú aj v krajinách západnej Európy, ale verte mi- nie až také veľké, rozhodne nie niekoľkonásobné ako u nás.

Boli ste niekedy v Kodani, v Amsterdame alebo v Ríme? Ja viackrát. Všimol som si, že taký vozový park, aký je na uliciach nášho hlavného mesta, nikde v spomínaných lokalitách zďaleka nie je. Moji zahraniční kolegovia, keď som ich vzal na obed do Eurovei a parkoval som okolo obeda v podzemnej garáži, mali na mňa hneď niekoľko otázok. Prvá bola, či sa tu práve koná autosalón? Hovorím o dobre situovaných ľuďoch zo západnej Európy. Len pre ilustráciu, jeden z nich robil 10 rokov programového riaditeľa najpočúvanejšieho súkromného rádia v Anglicku a má 50 rokov. Príjemnejšie sa mi hľadala odpoveď na ich nasledujúcu otázku, keď sme vystúpili na nábrežie- a síce: Či tu práve prebieha fashion show alebo casting na modelky? Áno, to je fakt pýcha tohto mesta a dokonca si myslím , že celej našej krajiny a dokonca aj bez peňazí z eurofondov. V oblasti  krásy žien tu nemáme významné regionálne rozdiely. Vďaka Bohu za to!

Ich spoločná otázka číslo 3 bola: Aký máme dnes v našej krajine sviatok, keď sme v pondelok na obed takmer nenašli parkovacie miesto a v obchodnom centre a priľahlých reštauráciách sú davy ľudí?

Nie je jednoduché vysvetľovať tým ľuďom, že tá kaviarenská intelektuálna smotánka, ktorá okupuje kaviarne na nábreží prakticky po celý deň, je zároveň najväčším kritikom životnej úrovne a celkových pomerov na Slovensku.

Dôvod, pre ktorý v Kodani alebo v Amsterdame vidíte podstatne väčšie množstvo áut typu Nissan Micra než Range Rover, a to už nespomínam ako friendly sú tieto mestá k cyklistom, je nielenže kúpa veľkých a nie veľmi ekologických áut je podstatne viac zdanená, ale myslím, že aj tým, že v týchto krajinách už obyvatelia nemajú takú potrebu si veľkým autom umelo zvyšovať ego.

Mám niekoľko presvedčení, ktoré sa mi rokmi stále viac potvrdzujú. Jedno z nich je, že politici sú spravidla zrkadlom spoločnosti. Na Slovensku to platí, myslím si, dvojnásobne.

Tých najväčších frflošov, večných zúfalcov a nonstop negatívne naladených ľudí paradoxne nenachádzam na potulkách slovenskom, ale často práve v tých bratislavských obchodných centrách, kde sa moji známi sťažujú, že Slovensko je smrť, lebo mu zavreli obľúbenú sushi reštauráciu, prípadne mi rozčúlene rozpráva, ako 15 minút krúžil okolo Auparku, kým zaparkoval…

Nechcem tých ľudí znevažovať, ale som presvedčený, že tí ľudia, keby sa náhodou ocitli v politike, by boli takmer istotne silne korumpovateľní. Preto tých politikov tak neznášajú- tí politici im len nastavujú zrkadlo.

Neberte, prosím, moje kritické slová osobne! Ja veľmi dobre viem, že aj v BA sú ľudia, ktorí sú empatickí, bez snobských manierov, jednoducho ľudia, ktorí nepodliehajú mestskému zhonu, mamonu a povrchnému pozlátku každodenného života vo väčšom meste. Myslím si, že ľudia sa tu väčšinou majú veľmi dobre. Tá zmena, ktorú si aj ja pamätám spred roka 1989 je nevídalá!

Opakujem, ľudia sa tu majú veľmi dobre. Samozrejme, ale ak ste si vytýčili métu mať sa tak, ako tých niekoľko úspešných privatizérov, alebo aspoň tak, ako celebrity z titulných stránok časopisov, tak to môže byť trochu problém 🙁

 

 

Lipnutie

14.12.2022

Lipnutie je vždy a v každej situácii negatívne. Časté býva lipnutie v partnerskom zväzku. Aj keď majú partneri medzi sebou láskou naplnený harmonicky vzťah, lipnutie ho môže len narušiť, v horšom prípade celkom zničiť. V prípade, keď sa partneri rozídu, pretože láska vyprchala a jeden z partnerov naďalej lipne na bývalom partnerovi, ide o silne patologicky jav. [...]

Tuzex

20.09.2022

Detstvo aj dospievanie som prežil v obci v bezprostrednej blízkosti nášho hlavného mesta. V tom období, na prelome sedemdesiatych o osemdesiatych rokov minulého storočia, bol u nás v krajine akútny nedostatok určitého druhu tovaru. Dalo by sa vlastne povedať, že všetkého tovaru. Optikou mladého chalana sa to prejavilo najmä v móde, teda v obliekaní a samozrejme [...]

Nole

09.01.2022

Myslím, že už od roku 2008 chodím s celou rodinou za dvojicou ľudí, manželmi, ktorí žijú v chalúpke v hlbokom lese nad Terchovou. Tí ľudia sa rozhodli, žiť mimo civilizácie bez elektriny a wifi, ale to nie je v tomto príbehu teraz podstatné. Postupne týchto manželov objavili stovky pútnikov, alebo ak chcete hľadačov zo Slovenska aj Čiech. Nikomu nevadia so svojim [...]

gangy, švédsko

Na podujatie švédskej Ľavicovej strany vtrhli útočníci, hlásia troch zranených

24.04.2024 23:24

Večerné podujatie v Štokholme malo byť o rastúcom fašizme vo Švédsku.

bombic

Británia rozhodla o vydaní extrémistu Bombica na Slovensko. Odkázal, že nikam nejde

24.04.2024 22:40

Rozhodnutie súdu nie je právoplatné, môže sa proti nemu odvolať.

ATACMS, vojna na Ukrajine

Kyjev už nasadil strely dlhého doletu ATACMS. Američania ich dodali tajne

24.04.2024 20:54

Zbrane prišli na Ukrajinu tento mesiac, oznámilo americké ministerstvo zahraničných vecí.

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 39
Celková čítanosť: 183416x
Priemerná čítanosť článkov: 4703x

Autor blogu

Kategórie